6. Luokan
Aasia projekti. Aloitus helmikuussa. Nimi_______________
Aasia on
jaettu viiteen toisistaan eroavaan osaan. Osat ovat Lähi-itä, Etelä-Aasia,
Itä-Aasia, Keski-Aasia, Pohjois-Aasia. Tehtävänä on selvittää tarkemmin, miten
ne eroavat poimimalla jokaisesta vähintään yksi maa ja pari vapaavalintaista.
Yhteensä siis 8 maata, Pohjois-Aasiasta esitellään Venäjä ja Japani, muut
voidaan valita vapaammin. Maat esitellään kirjallisesti. Jakson päättää koe,
jossa tehdyt työt ja kerätyt materiaalit saavat olla mukana, mikä tarkoittaa
että kokeessa mitataan osaksi tehdyn oppimistyön laatua sekä todellista
ymmärrystä ulkoa muistamisen sijaan. Työskentelyn lopputuote on kansio, joka
sisältää kaikki maaesittelyt ja muut kerätyt materiaalit. Se voi olla tehty
joko käsin erilliseen vihkoon tai kirjoitettu tietokoneella.
Esittelyyn
valitse vähintään 5 seuraavista kohdista (uskonto pakolllinen)
-perusfaktoja
maasta, maan karttakuva ja lippu
-kuvia
(lähteinä matkatoimiston matkaoppaat/netti)+piirroksia
-maan merkittävimmän uskonnon esittelyä
(pääajatukset, vertailua kristinuskoon, kuvaus säännöistä, uskonnon
harjoittajan arkea)
-maan/alueen
suurimmat ongelmat ja perustelut miksi ne ovat suurimmat ja ehkä jopa miten
ratkaistavissa jos ylipäätään ovat
-pieni esittely jostakin paikallisesta
suuresta urheilulajista ehkä jopa kansallislajista
-maan
luontoon liittyvät erityspiirteet ja alueelliset erot maan sisällä
-maan
historiasta olennaisia huomioita, joilla on merkitystä maailman historialle
- jotain
muuta kiinnostavaa tai ajankohtaista maasta
Oppilaan oma
itsenäinen tai ryhmissä tehty tiedonhankinta on pääroolissa. Työskentelyyn
käytetään äidinkielen, historian, maantiedon, uskonnon, ja epäsäännöllisemmin
joitakin matematiikan ja kuvataiteen tunteja, mutta välillä pidetään tarvittaessa
myös normaaleja oppitunteja näissä aineissa. Kotityöskentely projektin aikana
on myös välttämätöntä sen onnistumiseksi. Projektin päätöskoe järjestetään
hiihtoloman jälkeen maaliskuun tienoilla. Siitä tarkemmin myöhemmin.
Jokainen
työskentelee periaatteessa yksin ja tekee oman tuotoksensa, mutta yhteistyötä
projektin edistämiseksi ei kuitenkaan ole kielletty. Keskeinen tavoite
työskentelylle on, että oppilas ymmärtää kirjoittamansa tekstin, eikä KOPIOI
tekstiä suoraan käyttämästään lähteestä esim. Wikipediasta!
terveisin
Tomi Nähnyt_________________________
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti