tiistai 7. helmikuuta 2012

Aasia projekti


6. Luokan Aasia projekti.  Aloitus helmikuussa.        Nimi_______________
Aasia on jaettu viiteen toisistaan eroavaan osaan. Osat ovat Lähi-itä, Etelä-Aasia, Itä-Aasia, Keski-Aasia, Pohjois-Aasia. Tehtävänä on selvittää tarkemmin, miten ne eroavat poimimalla jokaisesta vähintään yksi maa ja pari vapaavalintaista. Yhteensä siis 8 maata, Pohjois-Aasiasta esitellään Venäjä ja Japani, muut voidaan valita vapaammin. Maat esitellään kirjallisesti. Jakson päättää koe, jossa tehdyt työt ja kerätyt materiaalit saavat olla mukana, mikä tarkoittaa että kokeessa mitataan osaksi tehdyn oppimistyön laatua sekä todellista ymmärrystä ulkoa muistamisen sijaan. Työskentelyn lopputuote on kansio, joka sisältää kaikki maaesittelyt ja muut kerätyt materiaalit. Se voi olla tehty joko käsin erilliseen vihkoon tai kirjoitettu tietokoneella.
Esittelyyn valitse vähintään 5 seuraavista kohdista (uskonto pakolllinen)
-perusfaktoja maasta, maan karttakuva ja lippu
-kuvia (lähteinä matkatoimiston matkaoppaat/netti)+piirroksia
-maan merkittävimmän uskonnon esittelyä (pääajatukset, vertailua kristinuskoon, kuvaus säännöistä, uskonnon harjoittajan arkea)
-maan/alueen suurimmat ongelmat ja perustelut miksi ne ovat suurimmat ja ehkä jopa miten ratkaistavissa jos ylipäätään ovat
 -pieni esittely jostakin paikallisesta suuresta urheilulajista ehkä jopa kansallislajista
-maan luontoon liittyvät erityspiirteet ja alueelliset erot maan sisällä
-maan historiasta olennaisia huomioita, joilla on merkitystä maailman historialle
- jotain muuta kiinnostavaa tai ajankohtaista maasta
Oppilaan oma itsenäinen tai ryhmissä tehty tiedonhankinta on pääroolissa. Työskentelyyn käytetään äidinkielen, historian, maantiedon, uskonnon, ja epäsäännöllisemmin joitakin matematiikan ja kuvataiteen tunteja, mutta välillä pidetään tarvittaessa myös normaaleja oppitunteja näissä aineissa. Kotityöskentely projektin aikana on myös välttämätöntä sen onnistumiseksi. Projektin päätöskoe järjestetään hiihtoloman jälkeen maaliskuun tienoilla. Siitä tarkemmin myöhemmin.
Jokainen työskentelee periaatteessa yksin ja tekee oman tuotoksensa, mutta yhteistyötä projektin edistämiseksi ei kuitenkaan ole kielletty. Keskeinen tavoite työskentelylle on, että oppilas ymmärtää kirjoittamansa tekstin, eikä KOPIOI tekstiä suoraan käyttämästään lähteestä esim. Wikipediasta!
terveisin Tomi                 Nähnyt_________________________

Ei kommentteja: